Plata cu tichete, prea putin incurajata de stat

Tichete de masa, tichete de vacanta, tichete cadou… exista multe feluri de tichete reglementate de catre statul roman pentru a fi acordate cu facilitati fiscale. Cele mai multe tichete sunt oferite de companii angajatilor, dar exista si tichete care se ofera colaboratorilor si chiar clientilor, in scopuri de marketing. Si totusi, dupa parerea mea, utilizarea de tichete nu este atat de lejera pe cat ar trebui.

De ani multi (de prin 2010 daca nu gresesc), tichetele de masa acordate salariatilor se impoziteaza cu 16%. Iar asta este destul de aiurea. Statul incearca sa impoziteze orice prinde, pe principiul ca orice venit trebuie taxat. Intr-o tara atat de saraca precum Romania, in care tichetele de masa chiar tin de nevoia de asigurare a unui nivel de trai cat de cat uman in cazul multor salariati, cred ca ar fi fost mai fericita o taxare zero, asa cum era anterior.

card tichete de masaEste adevarat, multi angajatori ofera tichete de masa pentru ca ele se bucura de lipsa altor taxe (fara CAS, CASS etc). Totusi, sunt si destui angajatori care nu ofera acest instrument si aloca suma respectiva sub forma de bani cash, “la negru”. Trebuie spus ca o firma care comanda tichete de masa (sau de alt tip) mai are oricum de platit niste taxe pentru tiparire, eventual transport. Asa ca unele IMM-uri se lipsesc.

De ce este avantajos pentru stat sa incurajeze cat mai mult utilizarea de tichete de orice fel? Aceste tichete, chiar si daca nu sunt impozitate la nivel de beneficiar, vor genera taxe si impozite atunci cand sunt utilizate. Daca platesti la buticul din colt cu bani cash, este posibil sa nu primesti bon fiscal. Daca platesti cu tichete, sigur acei bani se vor regasi intr-un fel incasati de catre o societate, deci vor fi taxati la final. Prin tichete, ma refer inclusiv la varianta moderna, electronica – acel card incarcat valoric cu un anumit numar de tichete.

Dincolo de taxare, o alta problema in legislatie este valoarea: tichetele de masa au o valoare mult prea mica, raportat la costurile reale ale unei pauze de masa de calitate. Iarasi, daca statul ar permite angajatorilor sa ofere tichete de valoare mai mare sau mai multe tichete, plati 100% impozabile s-ar inregistra in economie, reflectandu-se si asupra consumului, in mod pozitiv.

Pe piata de specialitate, companii precum UP Romania ajung sa genereze adevarate retele comerciale, benefice pentru toti participantii. Am vazut multe pareri in ultima perioada cu privire la oportunitatea de a taxa mai putin munca, astfel incat romanii chiar sa poata trai mai bine, intr-un stat mai bine organizat inclusiv din punct de vedere birocratic.