Brandul, locatia sau oferta – ce conteaza mai mult pentru succesul unui spatiu de retail

la doi pasi magazinIntr-o galerie a magazinului Kaufland, unul dintre spatiile disponibile pentru inchiriere a fost preluat de o firma ce a deschis un petshop. Unul no-name, adica o afacere fara brand puternic in spate. Dupa doua luni, spatiul a devenit din nou disponibil spre inchiriere, caci magazinul nu a avut succes, desi era in imediata apropiere a unui trafic insemnat (clientii care vin la Kaufland, deloc putini, dupa cum stiti). De aceasta data, spatiul respectiv a fost inchiriat de un brand puternic pe segmentul pet-shop: Animax. Magazinul a fost modelat dupa un concept mult mai potrivit, astfel ca traficul in magazin a crescut semnificativ.

Asadar, acelasi tip de magazin, acelasi loc. Brandul cel mare a avut de castigat, un exemplu real demn de citit pentru cei care cred ca brandingul reprezinta “bani aruncati”. Dar brandul sau oferta in sine a fost mutarea castigatoare? Este un lucru cunoscut ca magazinele cu brand au know-how, experienta, furnizori care ii trateaza in mod special, mai multa putere pentru diminuarea cheltuielilor… Din acest punct de vedere, sigur ca pentru o afacere in retail de mici dimensiuni este mai dificil decat pentru o retea. Nu intamplator, multe mici magazine aleg sa se alieze cu brandurile mari din FMCG (retailul de larg consum) precum La Doi Pasi (Metro), Carrefour Market / Express, Mega Image.

mega imageUn alt exemplu demn de mentionat care sustine teoria privind puterea brandului: cunosc spatii in care supermarketuri no-name (adica fara un brand relevant) au incercat o perioada, apoi au inchis. Dupa ceva timp, in aceleasi spatii s-au deschis magazine cu brand (Mega Image, Carrefour Market) si acestea par a avea succes.

Pe de alta parte, locatia si calitatea produselor / serviciilor conteaza foarte mult, aducand si exemple unde un no-name brand reuseste sa aiba vanzari bune. Fast-food-urile se inscriu cu succes in aceasta categorie – foarte multe se descurca bine pe piata pentru ca sunt in locurile unde isi gasesc clienti. Multa lume cumpara shaworma sau kebap fara sa se gandeasca prea mult la brand. Mai stiu o patiserie care nici macar nu are nume expus undeva vizibil (mi-e greu sa fac o referire la ea, cand vorbesc despre ea trebuie sa spun doar zona in care se afla), dar care de vreo 10 ani rezista cu brio. Personal, ma duc special acolo de cateva ori pe luna, desi nu este aproape de zona in care locuiesc. Mereu este trafic inauntru si sunt sigur ca multe persoane vin special, pentru ca au niste produse pe care nu le gasesc in alta parte. Aici, brandul nu are nicio relevanta, se pare. Totusi, multe alte patiserii si simigerii au succes tocmai datorita brandului (Petru, Gigi, Pavel, BioBucovina si altele).

Chiar si acolo unde exista succes fara brand, parerea mea este ca succesul ar fi mult, mult mai mare daca spatiul de retail ar avea si un brand bine conturat. Unii se multumesc cu putin si nu privesc in perspectiva, prefera sa fie pe linia de plutire sau sa savureze momentul, desi ar putea fi mult mai sus, in mod stabil.