Manager Holcim pentru o zi – cum poti transfera valoare personala unei corporatii

Mi s-a parut mereu o provocare deosebita sa ajungi in echipa de conducere a unei corporatii, sa raspunzi de modul in care “se misca” o mare companie… Adesea am urmarit evolutiile si actiunile din piata ale unor branduri importante de retail, gandindu-ma la ce as face eu daca as putea sa fiu manager general sau manager in zona de marketing. Pentru ca functiile se imbina astazi puternic si pentru ca atributiile difera de la o companie la alta, pe acelasi post, as include aici si decizii ce tin de politica de vanzari, comunicare si chiar CSR – responsabilitate sociala corporativa. Toate functioneaza impreuna, nu poti lucra “pe bucatica ta” fara sa interactionezi cu celelalte “bucatele”. Este ca la un puzzle si ma refer aici, evident, la zona de conducere, care are in subordine echipe intregi, eficiente pe partea lor de actiune.

holcim 1Am primit asadar cu entuziasm provocarea celor de la Holcim Romania si Blogal Initiative, chiar daca este una la nivel teoretic. Un astfel de exercitiu de imaginatie te face sa te gandesti cum ai aduce valoare personala unei corporatii, in conditiile in care viziunea generala in piata este ca cele mai multe corporatii sunt niste uriasi care se misca greoi intr-o lume a micilor firme flexibile. Si totusi, in prezent consolidarea se face tot in jurul marilor jucatori, care sunt obligati de relatiile comerciale, dar si de consumatori, sa fie “perfecti” – solizi ca un lider, dar flexibili, deschisi, la fel ca o tanara companie antreprenoriala. La nivel de imagine, o companie trebuie sa prezinte stabilitate si eficienta, dar si grija pentru clienti si pentru mediu, pentru tot ceea ce ne priveste. Imaginati-va un urias care are totusi abilitatea de a “dansa” pe varfuri, cu gratie, fara sa strice nimic in jurul sau. Ei bine, asta este mediul de business, aici trebuie sa “joace” companii precum Holcim, in viziunea mea.

holcim officeSa fiu manager pentru o zi este, evident, prea putin. Probabil ca as acumula informatii, la fel ca un aspirator, incercand sa inteleg cum se misca business-ul. Manageri importanti din corporatii “de viteza” au dezvaluit cat de important este sa stii fiecare detaliu din companie, modul in care lucreaza fiecare departament, fiecare angajat, sa fii prezent “pe teren”, sa fii mai intai alaturi de oameni si apoi sa-ti permiti “luxul” de a privi si din viziunea office, adica din spatele biroului. Altfel, te vei confrunta cu cifre seci si risti sa nu poti intelege o afacere care antreneaza atat de multi oameni, cei ce inteleg de fapt cel mai bine business-ul. Si trebuie sa mergi si mai departe, catre clienti si chiar catre comunitati, daca ne referim si la CSR.

La fel ca un ceas, fiecare rotita trebuie sa functioneze permanent, iar acolo unde exista probleme, trebuie sa stii, sa rezolvi si, in viitor, sa anticipezi, sa eviti defectiunile. Doar asa se poate realiza o baza solida. In calitate de manager pentru o zi, as studia atent toate departamentele Holcim, as discuta cu oamenii de la toate nivelurile business-ului, as asculta si doar din ziua a doua as actiona (a se citi etapa a doua, caci poate fi necesara o perioada mai lunga de timp sa cunosti in mod constructiv o companie atat de importanta in economie). Mi se pare cel mai responsabil mod in care poti actiona, asigurandu-te ca aduci valoare personala intr-un mod corect, acolo unde este nevoie. In acest moment, 800 de oameni reprezinta rotitele de care depinde business-ul Holcim, insa lor li se alatura sute de mii de alti oameni, poate milioane de romani – clienti, parteneri, familiile acestora, comunitati.

holcim 2Ajung asadar in mod natural la nevoia de a vizita fabrica Holcim din Campulung Muscel, de a afla de la fata locului toate detaliile despre produsele inovative precum Structo Plus, singurul ciment din Romania certificat BES 6001, care contribuie direct la realizarea de constructii verzi, rapide, sigure si trainice. As vrea sa vad intreg lantul de productie, dar sa interactionez si cu oamenii, sa aflu detalii pretioase despre cum se intampla lucrurile, de la productie, la distributie, vanzare, promovare. As avea ocazia sa inteleg cum este business-ul unui lider mondial in furnizarea de ciment, betoane, agregate (nisip si pietris) si alte servicii conexe. Tocmai pentru ca am o constructie antreprenoriala si nu am lucrat niciodata intr-o corporatie, provocarea si interesul sunt cu atat mai mari.