Campania electorala pentru alegerile locale 2012 utilizeaza mai mult metodele traditionale si mai putin pe cele moderne. Fiind vorba de miza locala, banii s-au dus intensiv pe publicitate outdoor, pe reclame in ziare locale, pe evenimente populare si populiste, in general penibile. De fapt, cam tot ceea ce tine de campania electorala este destul de penibil… cu oameni care isi sustin favoritii mai mult sau mai putin frenetic, cu duel in slogane, cu afise lipite unul peste altul, cu promisiuni, iubire si multe sperante… si cu amenintari la adresa adversarilor. Mai mult, cu batai si spaga data fara prea multa subtilitate, daca vorbim de mediul rural, acolo unde lupta devine mereu mai incinsa.
Penibil este ca aceste lucruri se intampla in Romania, intr-o tara in care istoria politica ne-a dovedit ca viata oamenilor a depins prea putin de nume si de partide, dar oamenii se pare ca nu inteleg asta si multi inca se implica de parca ei insisi ar candida… exista o serie de persoane care, intr-adevar, castiga in mod real din alegeri, de aceea pun la bataie bani si logistica; prietenii, gastile, “partenerii de afaceri” – ei castiga, deci pentru ei este chiar important.
In rest, realitatea este ca, de multe ori (fara a generaliza categoric), “prostimea” alege spre ce directie se duc banii si influenta, carei tabere ii va merge mai bine in urmatorii ani, cine va avea profit mai mare… Pana si politicienii isi aleg tabara, isi fac strategie si pariaza pe castigatori – foarte multi oameni politici au migrat atat de mult intre partide in ultimii ani, iar asta vorbeste atat de bine despre crezul lor politic si iubirea de doctrina si de oameni… Mda, penibil de-a dreptul.
Dar sa revin la subiect: online-ul a fost destul de putin utilizat in campania electorala pentru alegerile locale 2012. Internetul a fost cel mult un capitol “hai sa bifam si asta”. In orasele mai mari, s-a mizat si pe “niste” Facebook. Mai degraba in Bucuresti s-a ales si promovarea online, dar in doze mici. Oricum, tinand cont ca outdoor-ul este, in cele mai multe orase, asaltat de comenzile de publicitate electorala (dovada este si faptul ca firmele de productie outdoor au anuntat ca 2012 va fi un an deosebit de bun pentru ele, exact din acest motiv), internetul nu este nici pe departe asa…
Ziarele locale mai au publicitate online in variantele lor electronice, dar solutiile moderne de promovare prin regii de publicitate, cu targetare pe baza de IP, s-au folosi putin spre deloc. Parca mai multa publicitate a fost online in campaniile precedente decat acum… si vine si intrebarea: de ce? Totul are un motiv. Nu, nu este pentru ca lumea nu s-ar pricepe. Milioane de romani au cont pe Facebook, jumatate din populatie are tangenta cu internetul, chiar si pe la sate a crescut gradul in unele zone din tara. Motivul este destul de evident: pentru ca nu prea exista miza online. Tinerii si persoanele active “pun botul” mai putin la promisiunile electorale, mai ales la alegerile locale. Prin outdoor, ziare locale si evenimente “de mare clasa” (a se citi porcarii de propaganda), se atinge tocmai publicul cel mai atractiv – pensionarii, populatia mai in varsta si clasa muncitoare, oamenii simpli, cei mai usor de prostit…