Marketing prin artificii vizuale – culorile ne fac sa credem in capacitatile promise de unele produse; despre argumentele din reclame

Pentru ca oamenii sunt mereu atrasi de tot ceea ce este nou, ati observat probabil ca cele mai multe reclame la produse contin elemente de genul “Nou” sau “Acum si in varianta…” sau “Acum intr-un nou ambalaj” sau “Acum cu formula / reteta noua“… asta este deja clasic.

persilIn lupta lor pentru captarea atentiei publicului, Persil si Ariel (cele doua branduri care isi disputa suprematia pe segmentul premium al detergentilor de rufe) se intrec in produse noi, care spala excelent. Dar acest excelent se pare ca are grade de comparatie, pentru ca la fiecare cateva luni apare ceva “si mai excelent”, care darama tot ce era excelent pana atunci… asa se intampla si pe categoria de detergenti de tip capsula pentru masina de spalat automata. La inceput, inovatia a fost in sine capsula. Nu avea nevoie de nimic altceva. Culorile nu erau necesare. Apoi, continutul s-a tot transformat in variante noi, ajungand sa aibe doua si mai nou trei parti colorate diferit. Aici voiam de fapt sa ajung: culorile care ne arata eficienta.

ariel3in1

Pentru a fi mai usor de convins, consumatorii au nevoie de argumente si dovezi. Dar aceste argumente si dovezi nu tin neaparat de logica, pentru ca noi, consumatorii, nici nu avem cunostinte in multe domenii, in cazul majoritatii produselor pe care le cumparam. Cu cat ne suna mai complicat si mai a explicatie stiintifica, cu atat suntem mai impresionati, caci nu putem contrazice asa ceva. Si pentru ca regulile logicii sunt facute de producatori, de multe ori observam cum CULORILE devin ARGUMENTE.

domestos double powerIata cum se intampla in cazul capsulelor de detergent: la inceput, aveau o culoare unitara intr-o capsula. Apoi, au aparut cele cu 2 culori, care faceau nu unul, ci doua lucruri (gen curata si improspateaza). Acum, Ariel ne arata ca Ariel 3in1 Pods, cu 3 culori de solutie in aceeasi capsula, are 3 beneficii clare: curata, inlatura petele si ofera stralucire hainelor.

Astfel, culorile sunt argumentele. De unde stim ca acest produs face cele 3 lucruri promise si ca este mai bun decat cel cu 1 sau 2 culori? Cum de unde, iata, nu va este clar? Are 3 solutii / 3 culori, cate una pentru fiecare problema. Daca am aplica logica, ganditi-va ca nu era necesar ca aceasta capsula sa aiba cele 3 culori: puteau amesteca solutiile, caci oricum se amesteca in masina de spalat. Dar culorile inseamna marketing, culorile acelea 3 vand principiile mult mai bine decat o faceau produsele anterioare.

Aveti si situatia celebra a Aquafresh, pasta de dinti care se bazeaza de multi ani pe cele 3 culori. Aici, culorile au rol bine definit. Fiecare face altceva, foarte clar! Va mai amintiti de aceasta reclama? Este printre cele mai vechi reclame TV din Romania post-comunista. Aquafresh are si in prezent o reclama foarte asemanatoare.

 

Blend-a-med are o pasta de dinti ce promite 7 beneficii, ar fi trebuit sa aiba 7 culori? Are doar una… la fel si Colgate, in general. Dar aici este farmecul pe care mizeaza Aquafresh: culorile nu mint niciodata 🙂

Ce sunt culorile in astfel de produse? Coloranti. Pe scurt, doar marketing. Evident, in cazul detergentilor, fiecare nou produs este mai scump in raport cu celelalte de la raft, caci este “inovator” si… “mult mai eficient”. Doar o arata culorile, nu-i asa? Efectul vizual este fascinant, credem ceea ce vedem si ni se pare ca gasim o logica.

Si in cazul odorizantelor de toaleta am vazut ceva asemanator, cu Domestos Double Power, dar nu numai. Uitati-va cu atentie in reclame si magazine, veti regasi des acest artificiu de marketing.