Strategiile de promovare PokerStars si Full Tilt Poker, afectate de CNA

foto steaguriIn 2013, numarul de spoturi TV pentru jocuri de poker online a crescut considerabil, “vinovatii” fiind, in principal, PokerStars si Full Tilt Poker. Personal, am mai vazut si un alt brand din pokerul online promovat la TV, dar cred ca in 2012. CNA (Consiliul National al Audiovizualului) a obligat posturile TV, in noiembrie 2013, sa opreasca difuzarea mai multor spoturi PokerStars si Full Tilt Poker care rulau in acel moment la multe televiziuni din Romania.

Conform CNA, spoturile incalcau reglementarile legale cu privire la protectia minorilor si mai ales cu privire la promovarea jocurilor online nelicentiate. Despre ce este vorba, de fapt: Romania isi doreste ca marile case de poker internationale (si probabil si cele de pariuri sportive) sa se autorizeze in tara noastra, pentru a plati taxe din rulajul efectuat – asa cum se intampla in cazul jocurilor de noroc offline. Cresterea numarului de jucatori in mediul online afecteaza jocurile offline si implicit incasarile catre stat.

pokerstars logoProblema este complexa, caci marile companii de jocuri de noroc online nu sunt deloc multumite de piedicile puse de CNA, invocand licentele din alte tari membre ale Uniunii Europene si mobilitatea companiilor din UE in a face afaceri in interiorul comunitatii europene. Adica, asa cum o companie din Spania poate avea clienti din Romania, o companie de jocuri online din Spania ar trebui sa poata sa actioneze libera pe piata romaneasca. Pentru ca legislatia are diverse exceptii, lucrurile nu sunt deloc clare.

Ma astept ca PokerStars si Full Tilt Poker sa faca lobby in cadrul unor institutii europene, pentru ca legislatia din Romania sa fie mai clara si mai permisiva in acest domeniu. Exista si posibilitatea ca Romania sa “castige”, adica sa oblige companiile sa se autorizeze si pe piata romaneasca. Jocurile de noroc online sunt foarte accesate si de catre romani, dovada fiind numarul mare de siteuri despre aceste jocuri (care nu ofera deci propriu-zis accesul la jocuri) si numarul mare de siteuri de scoruri live.

Totusi, tinand cont de sumele fabuloase pe care le ruleaza aceste branduri internationale, consider ca in spatele lor se afla persoane deosebit de puternice in economia lumii. Atat de puternice, incat se tot zvoneste ca pana si SUA, tara unde jocurile de noroc online sunt cel mai constanse, ar ceda, incet-incet, in fata presiunilor. In SUA, lupta este de o alta maniera, se duce tocmai intre marii bogati ai tarii, care incearca sa isi protejeze interesele: pe de o parte sunt cei din Las Vegas, care ar fi amenintati (sau ruinati?) de jocurile online, iar pe de alta parte sunt cei care au pariat pe aceste afaceri. Cine va fi mai puternic, acela va castiga. Populatia isi doreste aceasta libertate, deci este foarte posibil sa o si primeasca in cele din urma.

La cate personalitati apar in spoturile PokerStars, va dati seama cati bani sunt implicati in “joc”. Strategiile internationale au alocat bugete si pentru Romania, sunt curios ce vor face mai departe cei de la PokerStars, in conditiile in care CNA le-a obstructionat expansiunea.