Comunicarea Provident – povesti simple, oameni obisnuiti

Ati vazut probabil reclamele Provident din ultimul an, mai multe variante de spoturi TV cu un scenariu asemanator: o nevoie de moment intr-o familie obisnuita si solutia salvatoare… sau as putea spune providentiala 🙂 Comunicarea din ultima perioada este foarte bine adaptata targetului institutiei financiare nebancare – persoane cu venituri medii si mici.

Banuiesc ca exista clienti din toate mediile posibile – de la orase mari si pana la sate, insa probabil ca solutiile sunt extrem de tentante pentru cei din orasele mici si din mediul rural, care au deseori nevoie de bani pe termen scurt si chiar cauta imprumuturi rapide fara carte de munca. Pentru ei, bancile sunt de multe ori inabordabile, cu toata birocratia lor si cu modul in care constuiesc un profil de client adesea diferit de realitatea respectivelor comunitati.

In reclamele Provident, povestea pune accentul pe oameni din mediul urban, persoane normale, “banale”. Oameni simpli, “ca mine” – acesta este mesajul pe care trebuie sa il perceapa targetul Provident si cred ca este bine conturat. Cea mai recenta reclama cred ca este cea in care cuplul tanar trebuie sa isi mobileze locuinta. Cei doi gasesc o solutie de a improviza, pentru a salva bani si pentru a-si mobila apartamentul cu bani putini. Poveste clasica romaneasca, nu-i asa?

provident

Ce mi se pare foarte bine indus de reclama este mesajul subtil pe care il transmite: mergi la Provident pentru a-ti satisface o nevoie, dar sa fii precaut atunci cand cheltuiesti banii, sa nu ii irosesti, sa folosesti imprumutul “cuplat” cu multa chibzuinta! Acest mesaj arata pe de o parte targetul companiei (nu se dedica celor care vor sa-si cumpere un produs de lux), iar pe de alta parte are rolul de a educa oarecum consumatorul, de a-l responsabiliza, caci banii respectivi trebuie folositi cu grija, ei trebuie returnati, sunt doar un “pansament” pe termen scurt, nu un bonus.

Si asta in contradictie cu unele reclame de la banci, unde creditele de nevoi personale sunt parca niste premii, bani gratis pentru care personajele se bucura nespus, de parca nu ar trebui sa-i dea inapoi alaturi de dobanda si alte comisioane…

Adevarul este ca oamenii cu venituri mici si medii ajung sa se imprumute cu jumatate de inima, o fac stiind ca au o datorie – la oamenii responsabili ma refer. Oamenii nu se imprumuta de placere, ci pentru ca au o nevoie de satisfacut. Astfel, in general nu radiaza de fericire atunci cand fac un credit, ci sunt chiar putin stresati de faptul ca vor avea o rata de platit o perioada de timp. Campania Provident exprima bucuria celor care folosesc banii, dar parca nu exagereaza, ramane echilibrata, o consider bine construita.