Transportul aerian zboara tot mai sus, transportul feroviar si cel rutier sunt in picaj

Anual, mai multe avioane trec prin Aeroportul din Otopeni decat trenuri ce “viziteaza” Gara de Nord din Bucuresti. An de an, transportul feroviar este mai slabit, un suferind tinut in viata artificial (CFR nu o duce deloc bine). Nici transportul rutier de calatori nu este in forma prea buna: flote vechi, servicii proaste, in acord perfect cu drumurile ce lasa mult de dorit. Autostrazi putine care se inchid des, drumuri mereu in lucru si multe, extrem de multe planuri de autostrazi care se tot modifica pe hartie.

Parca ii si vad pe “aia mari” de pe la Transporturi, Infrastructura si Guvern, cum au descoperit pixul acela care scrie, sterge si iar scrie… si sunt atat de fascinati de aceasta chestiune, incat isi tot macina creierii cum sa deseneze mai frumos. Azi avem o autostrada noua, gata conferinta de presa si interviuri. Maine, alta. Apoi ne razgandim, ca poate este mai bine altfel. Noi conferinte de presa, noi interviuri. Oameni care muncesc mult, din pacate nu se vede nimic pe teren… adica in realitate.

Dacia a ajuns recent la maximul de productie si nu mai investeste in dezvoltarea fabricii din Romania, caci nu poate transporta masinile, s-ar bloca drumurile… In acest timp, Guvernul nu considera ca autostrada in zona este o prioritate si testeaza limita de rabdare a celor de la Renault.

blue airDin fericire, caile aeriene nu necesita amenajare de catre autoritatile statului, altfel si aici Romania ar fi stat la fel de prost ca in transportul feroviar si in cel rutier. Multi investitori privati investesc in zboruri pentru romani, iar aceasta piata pare ca va creste permanent, pentru companiile care isi gasesc loc pe piata. Este mai usor sa iei un avion spre Barcelona decat un tren spre Timisoara… ajungi mai repede si in conditii civilizate. Rute precum Bucuresti Milano sunt deja rute de navetisti, caci pana si romanii ce merg la munca in Italia s-au emancipat si evita sa-si mai inghesuiasca sacosele de rafie in “burtile” autocarelor, preferand zborurile ieftine si rapide.

Ce tara frumoasa, pacat ca-i locuita – mereu imi aduc aminte de vorbele astea. Pentru brandul de tara, Romania se lauda cu tot felul de minunatii naturale. Mai putin cu lucruri facute de om, eventual doar cu unele ramase de mii sau macar sute de ani. Atunci era mai putina birocratie si mai multa necesitate de constructie intre razboaie. Acum, se poate carpi. Intre timp, romanii aleg sa se zbata sa ajunga pana la aeroport, de unde incepe drumul spre… restul lumii. O lume in care mobilitatea este o caracteristica a modernitatii.