In Romania se produc multe haine, existand cateva judete (mai ales in regiunea Moldovei) in care exista mii de angajate in fabricile de confectii. In general, fabricile produc pentru branduri straine de prestigiu, astfel incat sunt doar furnizori. Tot ce va mai aminti de legatura cu Romania va fi o eticheta subtila cu Made in Romania, nimic mai mult.
Exista insa si branduri romanesti pe piata de fashion, atat de imbracaminte, cat si pe incaltaminte. Am mai citit si despre unele fabrici care au renuntat la contractele cu firmele straine si si-au lansat colectii sub brand propriu, incercand sa se impuna pe piata in mod independent. Nu este deloc simplu, dar pentru cei ce reusesc, nu mai exista limite…
Cand ma gandesc la fashion romanesc, primele nume care imi vin in minte sunt TinaR, Nissa, House of Art, Leonardo, Braiconf, Guban. Probabil mai sunt si altii. Exista exemple de succes pe piata, brandurile romanesti pot face fata concurentei.
TinaR s-a consacrat prin magazine in majoritatea oraselor din tara, iar in prezent s-a adaptat bine pietei – gasim magazinele prezente in zone centrale si prin mall-uri. Cu magazine dedicate femeilor, TinaR reuseste sa atraga categorii destul de diversificate de public – cunosc femei de 20, dar si de 50 de ani care isi cumpara des haine de aici.
Din cate am observat, unul dintre capitolele lor forte este reprezentat de rochii – de la rochii lungi de seara la rochite de vara ieftine. Au si o politica buna de marketing, cu reduceri de preturi destul de frecvente si in paralel colectii noi.
Ca si alte branduri (romanesti si straine), TinaR s-a lansat si pe internet, operand deja de o perioada semnificativa de timp magazinul online propriu. Din nou, pare ca s-a adaptat bine la piata, caci e-commerce-ul va conta din ce in ce mai mult in volumele de vanzari din fashion.
TinaR s-a dezvoltat intr-adevar foarte mult in Romania multumita magazinului online (desi din cate am observat a presupus inchiderea mai multor magazine fizice), dar e un brand mai mult pt clasa medie. Maria Lucia Hohan e un exemplu de brand pentru upper class (daca o pot numi asa), un brand romanesc cunoscut si in Statele Unite, de la care cumpara Jennifer Lopez si diverse artiste cunoscute 🙂
Branduri romanesti super premium sunt mai multe, dar prin faptul ca sunt exclusiviste, au o fasie mai ingusta de piata si nici nu au interesul de a face branding puternic (sunt cunoscute in micul lor target).
Adevarata provocare mi se pare sa activezi pe segmentul mediu, care este si cel mai larg si totusi cel mai dens. Ai nevoie de retea, de promovare si… de acel ceva care face diferenta intre succes si faliment. Caci alta varianta nu exista 🙂
Pe zona de incaltaminte, Leonardo a fost la un moment dat un brand de succes, cu magazine si in Ungaria de exemplu (imi amintesc ca am vazut vreo 2 parca pe un bulevard central din Budapesta – Vaci). In prezent, inchide magazine chiar si in Ro, fiind constrans de CCC, care preia spatiile lasate libere de Leonardo.
TinaR inchid si ei magazine, caci isi eficientizeaza activitatea, bazandu-se partial si pe online.
Apropo de tendinta aceasta, un alt retailer important, eMag, spunea cand a deschis primele magazine fizice ca acestea sunt doar o etapa de cativa ani, pana cand reusesc sa aduca un anumit public pe net, apoi magazinele nu vor mai fi necesare… Mi-a placut abordarea lor extrem de pragmatica 🙂