Produsele IT&C se vor scumpi din cauza cresterii dolarului, dar exista si vesti bune

Vedem in ultima perioada cum creste dolarul fata de euro si implicit fata de leu, aparent fara a se mai opri. Analistii vorbesc de la inceputul anului de paritatea euro – dolar drept o certitudine. Nu mai este mult pana acolo, oricum dolarul a crescut puternic fata de leu si a dat peste cap unele socoteli ale importatorilor si ale retailerilor. In industria IT&C, foarte multe preturi sunt socotite in raport cu dolarul, pentru ca fie sunt importuri de pe continentul american, fie din Asia, de unde tot in dolari se comanda (dolarul este moneda forte acolo si nu euro). Exista branduri care, si in 2014, au acuzat ca, in Romania, le-a fost afectata cresterea tocmai din pricina aprecierii dolarului in raport cu leul.

placa de baza pcIn lunile care urmeaza, este de asteptat ca preturile multor produse IT&C sa mai creasca, desi nu foarte mult. Componentele PC sunt printre cele mai sensibile la aceste variatii, dar si alte produse sunt afectate – pana si smartphone-urile, tabletele, laptopurile etc. Clientii nu trebuie sa fie prea tematori, pentru ca exista si vesti bune. In primul rand, retailerii isi vor asuma o parte din problema cresterii de curs, pentru ca, mai ales la produsele scumpe, vor sa mentina un flux bun de vanzari. Consumul este oricum limitat, iar cresterile de preturi l-ar afecta in mod negativ.

Apoi, se anunta unele vesti bune cu privire la scaderea TVA de la 24 la 20%. O astfel de modificare ar ajuta de asemenea retailul si ar anula (macar partial) efectul negativ al cursului de schimb valutar. Alte influente pozitive sunt cele legate de costurile generale. Scaderea dramatica a pretului petrolului pe pietele internationale antreneaza scaderea costurilor de transport, iar acest lucru ajuta din nou mentinerea unor preturi constante in sectorul IT&C, indiferent ca vorbim despre o placa de baza sau de un ultrabook.

In fine, avansul tehnologiei ii obliga pe importatori sa vanda mereu chiar si cu o marja mica (si uneori in pierdere, daca este cazul) stocurile cu tehnologie “veche”. Produsele de top vin oricum cu o marja mare de castig, lansarile noi atragand mereu consumatorii pasionati de tehnologie de ultima generatie.