Prea multe masini in orasele noastre

Am descoperit recent, via Facebook, un reportaj cu privire la modul in care s-a transformat orasul Amsterdam in ultimul secol. Cunosc orasul asa cum este acum (unul al oamenilor si al naturii), dar nu stiam ca a fost un oras… normal, adica unul aglomerat de masini, asa cum sunt orasele noastre “moderne”. S-au facut transformari mari in Amsterdam, iar bicicleta a devenit alternativa perfecta la mersul pe jos (masina este un lux, caci in general nici nu prea ai pe unde sa o conduci, iar parcarea costa enorm, daca este permisa pe termen scurt). A rezultat un oras al oamenilor, al relaxarii, al libertatii, al naturii. Al oamenilor mai relaxati si fericiti, pe scurt.

masinaRomanii cad si ei in “capcana” dezvoltarii occidentale, preluand unele exemple in mod negativ si implementandu-le si prost. Asa se face ca avem orase tot mai poluate, cu tot mai putin spatiu verde. In ciuda faptul ca suntem o tara saraca din punct de vedere statistic, ne inghesuim in trafic in coloane de masini. Exista din fericite cel putin un sistem de car-sharing, dar extrem de putin folosit in tara noastra. Fiecare cu masina lui, ba chiar multe familii cu mai multe masini.

Paradoxal, romanii considera masina o necesitate. Pentru unii poate chiar este, dar pentru foarte multi este mai degraba un moft. Se ajunge astfel ca in unele cazuri sa fie acordate masinii bugete extrem de mari, raportat la bugetul general de cheltuiala al familiei intr-un anumit interval de timp. Unii chiar isi impun multe restrictii doar pentru a putea fi posesori de masina. Am mai scris despre costurile mari pe care le presupune o masina, dincolo de achizitia propriu-zisa. Exista numeroase consumabile, revizii, taxe, impozite, accize, asigurari, ba chiar si costuri legate de piese auto, atunci cand apar “surprize” – si, evident, apar, mai devreme sau mai tarziu, chiar si la o masina noua. Daca nu ai Casco, ai nevoie de cash / card.

S-au tot speculat diverse metode de a limita numarul masinilor in trafic – restrictii, amenzi etc. Am citit legat de o metoda foarte buna aplicata in SUA (sa luam de la ei si chestiile bune, nu numai pe cele rele) – benzi speciale pe autostrada pentru masinile cu doua sau mai multe persoane. Ti se pemite astfel viteza mai mare daca mai iei pasageri in masina, deci te organizezi astfel incat sa fie mai bine pentru toti, inclusiv pentru natura.