Concurenta in transportul feroviar, calea spre calitate si pret mic

In primavara am mers prima data cu trenul Hyperion de la Softrans. Auzisem numai lucruri bune despre aceasta companie privata de transport feroviar si acum am experimentat personal printr-o calatorie pe ruta Constanta – Bucuresti Nord. A durat aproximativ doua ore si jumatate (adica foarte bine), iar trenul (rama electrica, gen metrou, produsa de Softronic) arata impresionant.

Mai ales baia, unde ai o gramada de spatiu (perfect inclusiv pentru persoanele cu diverse probleme de sanatate) si unde chiar exista sapun lichid etc. Pe scurt, o toaleta ca la cele mai moderne mall-uri, doar ca mult mai mare. Fara mirosul “traditional” al trenurilor romanesti in zona toaletei, fara ales spatiu claustrofobic unde totul arata horror si unde nu stii cum sa faci astfel incat sa nu atingi nimic, pe cat posibil.

softronic softrans hyperion tren

Am cumparat biletul online cu mai putin de o ora inainte de a ma urca in tren (la CFR nu o poti face decat cu minim 12 ore inainte…). In tren, le-am aratat controlorilor biletul pe laptop si totul a fost ok. Poti cumpara biletul direct de la ei daca doresti, fara suprataxa.

Alt avantaj: copiii pana in 9 ani merg gratis cu trenul (spre deosebire de CFR, unde de la 5 ani trebuie sa plateasca 50% din tariful de adult). Cand rezervi online, poti alege concret locul pe care il doresti, in timp real (ca la rezervarile pentru bilete de avion sau de teatru). Ai internet Wi-Fi in tren si conditii excelente de calatorie. Nu am avut intarziere, insa daca sunt intarzieri cu siguranta este tot vina CFR, caci ei controleaza infrastructura…

Pe Bucuresti – Constanta, un bilet de tren CFR Interegio costa aprox. 60 lei, iar la Softrans doar 40 de lei! Si asta in conditiile de mai sus… Evident, pentru a raspunde concurentei, un anumit tren CFR care pleaca aproximativ in acelasi interval orar cu cel Softrans are pret redus cu 50%. La fel se intampla si pe alte rute pe care activeaza Softrans (in special Bucuresti – Craiova, cred ca si Bucuresti – Brasov).

Asadar, se poate, CFR “isi permite” si tarife la jumatate de pret cand este obligata de concurenta. Softrans este o firma privata si – culmea – reuseste sa faca business cu tarife decente si conditii “occidentale”. Partea proasta este ca momentan sunt putine astfel de trenuri private. Mai exista si alti operatori privati care mizeaza in unele cazuri tot pe pret (ceea ce e bine), dar majoritatea folosesc garnituri de tren vechi, “reciclate” de prin tari civilizate…

Oricum, un lucru este sigur: concurenta in transportul feroviar este calea spre calitate si pret mic in domeniu. Ar fi excelent sa intre si alti operatori privati (si sa oblige statul sa rezolve si problemele de infrastructura), sigur ar calatori mult mai multa lume cu trenul, asa cum se intampla in tari precum Germania, Austria, Franta etc.