S-a vorbit mult despre brand de tara, campanii, bani multi investiti, in mare parte cu multe probleme. Romania sta destul de slab la capitolul turism, daca punem in balanta si potentialul (cadrul natural si istoric). Romania sta prost in turism din motive obiective: nu suntem destul de integrati in Europa civilizata, nu le oferim turistilor drumuri, servicii, securitate, informare, infrastructura de tara civilizata… turismul in Romania, pentru straini, este turism de aventura, daca nu este organizat, in grup. Am cunoscut cazuri concrete. Stiti probabil si de turista care a fost ucisa de individul care a ademenit-o de pe Aeroportul Otopeni… multe asemenea, dar cand nu se finalizeaza cu moarte, nu ajung in presa sau nu atrag prea tare atentia.
In loc sa rezolve problemele locale, pentru cetateni si pentru turisti, Romania (statul, aceasta persoana impersonala) se chinuieste sa gaseasca strategii de promovare. Si cheltuieste destui bani pentru asta. Unii turisti straini vin aici (intentionat sau din greseala, daca incurca Budapesta cu Bucurestiul) si sunt impresionati daca au experiente pozitive (mai ales in natura si cu oamenii din anumite zone ale tarii, in ruralul agro-turistic), altii ne povestesc de rau si ne fac reclama negativa.
Este ca si cum ai promova un magazin ce nu a fost renovat de mult, care are tot felul de capcane, unde este riscant sa mergi, unde gasesti produse extrem de bune si de ieftine, dar si produse periculoase, de la care poti avea mari probleme de sanatate. Cam asa vad eu Romania, in marketing, pe piata de turism. Aducem oamenii aici, dar mai departe nu le mai putem controla experienta – cu noroc, va fi o experienta fantastica. Dar sansele de experiente negative sunt teribil de mari. Am interactionat de multe ori cu turisti straini, carora le-a placut Romania. Din discutie, inteleg ca vad totusi problemele din tara noastra, ca isi dau seama de lipsuri, fac comparatii cu alte tari, sunt nemultumiti in unele cazuri, chiar daca incantati de experienta (si mai ales de preturile mici, comparativ cu veniturile lor).
Romania (iarasi, statul) ar trebui, in zona de turism, sa sprijine mai mult agentiile de turism si mai ales hotelurile branduri internationale, prezente si in Romania. Politica statului ar trebui sa incurajeze brandurile internationale sa isi intareasca prezenta in Romania. Acestea stiu sa faca marketing in turism, stiu cum sa aduca turisti. Ar trebui ca, in loc sa cheltuiasca neinspirat, statul sa le aloce acestora bani de promovare (sub un control strict), asa cum aloca de exemplu, in IT, companiile de harware bani de marketing pentru distribuitori si magazine. Daca nu stiati, branduri precum HP sau Dell (si cam toate din electroIT) fac asa ceva, ati vazut deseori probabil campanii duale – brandul X prin distribuitorul Y sau in magazinul Z.
Sunt membru in Le Club Accorhotels, programul de fidelizare al lantului de hoteluri Accor (in Romania au Ibis, Novotel si Pullman). In newsletterul international pe care l-am primit azi, este promovat hotelul Ibis din Constanta, cu o oferta de pachet turistic foarte interesant, pachet ce include bilete la muzee. Bun, foarte bun. Acest newsletter ajunge poate la zeci/sute de mii de clienti Accor din intreaga lume (nu stiu cati abonati au, dar trebuie sa fie foarte multi, caci au mii de hoteluri in lume. Ma gandesc insa, la cum arata in prezent Constanta si Centrul Istoric in special… vor avea acei turisti o vacanta placuta? Vor recomanda ei altora sa vina in Constanta? Nu tocmai probabil…