Produsele de fashion made in Romania castiga teren in retail

In anumite sectoare de retail, produsele romanesti nu erau tocmai apreciate, mai ales in anii anteriori. Erau preferate produsele de import, in special cele din tari precum Italia, Germania, Spania… desigur, asta se intampla si acum, insa conceptul “made in Romania” a castigat mult teren si este tot mai apreciat.

Romanii nu (mai) produc doar ieftin si de slaba calitate, ci au invatat ca succesul tine de o calitate cat mai ridicata. Pentru a-si face loc pe piata, evident ca pretul trebuie sa ramana cat mai mic, sub pietele dezvoltate (si asta in principal gratie resurselor umane extrem de ieftine, cum in Uniunea Europeana numai prin Romania si Bulgaria mai poti gasi…).

Am constatat pe sectorul de fashion o importanta evolutie a produselor romanesti. Multe fabrici (unele noi) au inceput sa produca si direct, pentru piata interna si pentru export, chiar si sub brand propriu. Cele curajoase si cu viziune au investit chiar in branduri proprii si chiar in retele de magazine, inclusiv in mall-uri. Atat online, cat si in centrele comerciale gasesti tot mai multe magazine care pun accentul pe produse romanesti – imbracaminte si mai ales incaltaminte.

pantofi barbatestiAcum, magazinele chiar “se lauda” ca au produse romanesti. Poti vedea acest lucru in mall-uri, dar si in e-commerce, asa cum este cazul pe Modlet.ro, un magazin care explica faptul ca vinde inclusiv marfa made in Romania – si doar pantofi ieftini si de buna calitate. Imi place sa vad ca se misca industria locala, iar viitorul suna foarte bine. Romanii incep sa puna pret pe produsele romanesti, iar producatorii au invatat care este “secretul succesului” – design, calitate, retele de distributie, branding, pret… acestea ar fi parte esentiata din “reteta”.

Indiferent daca vrei pantofi barbatesti, de dama sau pentru copii, pe piata poti gasi produse romanesti de calitate. Nu inseamna ca “ai nostri” sunt neaparat mai buni decat altii, dar este de remarcat faptul ca nisa de fashion cu produse romanesti exista cu adevarat, se simte si creste. Si nu este o nisa doar pentru nostalgici, pentru cei de varsta inainatata. Tinerii descopera pantofi romanesti cool, branduri romanesti cool, produse care le plac cu adevarat.

Ca barbat, daca vrei incaltaminte pentru barbati eleganta, incaltaminte de barbati casual sau incaltaminte barbateasca business, prima daca cauti pe internet, eventual mergi la mall. In ambele locuri, asa cum spuneam, te vei intalni si cu produse romanesti. Uneori, nici nu vei stii in mod special ca sunt romanesti, caci unii producatori chiar evita sa evidentieze neaparat acest lucru, altii o fac… depinde de la caz la caz. Clientul roman, “domnul X” (caci tot m-am referit la barbati), nu mai este neincrezator in produsele romanesti. Se poate spune ca domnul X a reusit sa aiba incredere in calitatea producatorilor romani.

Producatorul strain si cel roman sunt intr-o competitie tot mai echilibrata (dominata evident tot de producatorul strain, care are proportii mult mai mari). Dar este vorba despre o concurenta bazata pe produs in sine, si nu doar pe pret. Daca in trecut pretul era principalul argument al producatorului roman, acum exista mai multe virtuti, iar cei doi au incetat sa se mai intreaca doar pe cost, ci se axeaza pe tot ceea ce conteaza pentru consumatorul modern si exigent.

Magazinul de care am amintit mai spus, Modlet.ro, propune o multime de modele de incaltaminte din piele naturala, iar comanda se face simplu si rapid, plata online este permisa… totul “ca la carte” pentru experiente placute in comertul electronic 🙂