Imagini cu titlu de prezentare – cat de mult se poate departa un retailer de realitate – nimic nu se arunca, totul se vinde

Ne-am obisnuit cu stelutele explicative in ofertele promotionale, stim ca orice promotie are niste conditii care, uneori, strica de fapt promotia in sine… In reclame, in general, ni se spune ca imaginile sunt cu titlu de prezentare (inclusiv pe ilustratiile de pe ambalajul produselor). Stim ca unele produse nu arata asa cum sunt ele in reclame, nici macar in restaurante sau fast food-uri. Totusi, cat de mult este acceptabil sa te departezi de la reclama la realitate?

morcovi oferta billa pliantDin cand in cand, mai fac cumparaturi intr-un magazin Billa mai mic (nu de genul acela foarte mare) situat intr-o zona centrala. Deseori, produsele din categoriile legume – fructe, daca sunt la promotii, arata destul de rau… de data aceasta, trebuia sa cumpar si morcovi (apropo, morcovii cruzi sunt foarte sanatosi, ii puteti considera drept un snack intre mese). Am vazut ca erau promovati si in pliantul / oferta valabila in acel moment: 0,79 lei / kg – foarte ieftin, de acord. Totusi, daca in pliant morcovii arata super, in magazin erau aproape de aruncat… desi erau expusi in doua locuri distincte in magazin, iar ora la care am ajuns era 14:00 (nu era o ora tarzie). In Austria, Billa nu ar vinde asemenea morcovi, ci i-ar lasa langa tomberoanele de gunoi de la iesirea din magazin, in cel mai bun caz. Romania, evident, tara tuturor posibilitatilor (pentru corporatiile care fac afaceri la noi). In fotografie poate morcovii nu arata atat de oribil (se vede in principal ca sunt murdari), dar nu pamantul de pe ei era problema, ci starea lor (foarte moi, vechi, parti inegrite… degradare avansata).

morcovi la billa romania

Ramane intrebarea: nu este de bun simt sa ramai cat de cat aprope de realitate atunci cand oferi ceva spre vanzare? Mi se pare un marketing defectuos, care poate avea efecte nefaste: clientii se pot simti insultati, mai ales clientii unui magazin precum Billa, care este supermarket si targeteaza (cel putin in orasele mari) un public mai pretentios.

Problema cu fructele si legumele in stare jalnica poate fi intalnita des in mai toate retelele de retail din Romania. In Cora si Auchan am vazut ca uneori se strang si se scot de la raft produsele in stare proasta (alteori, raman la vanzare, desi arata oribil). In Mega Image, se pun separat, la “vanzare accelerata”. In Kaufland, real si Carrefour se scade din pret putin cate putin, dar principiul este “nimic nu se arunca, totul se vinde“. Sa vedeti asa ceva intr-un magazin din Austria, Germania, Olanda (si probabil multe alte tari): cu totul imposibil. Sunt aceleasi corporatii, de ce oare joaca diferit in Romania? Pentru ca aici se poate. In Kaufland, am vazut produse care ar fi un potential pericol pentru sanatate, dar care aveau aplicata doar reducere de pret (caserole cu mancare, icre sau peste vidat care aveau ambalajul deteriorat, deci mancarea ajunsese in contact cu aerul si poate si cu unele maini…).

Acum niste ani, auzisem intr-o companie mare din tara noastra ca cei din conducerea din tara de origine aveau grija ca trimisii lor de aici sa nu ramana prea mult in pozitiile de conducere locala, caci s-ar contamina cu stilul local. Era vorba de ceva ce nu le convenea pentru businessul lor, atunci cand le covine (marja mai mare de profit), se pare ca nu este nicio problema sa faca multe compromisuri.