Promotiile, argumentul utilizatorilor pentru a folosi cardul. Dupa platile online, etapa contactless

paypass mastercard maestro metrouBancile incearca sa promoveze platile contactless, insa momentan atat numarul de carduri emise cu aceasta tehnologie, cat si numarul de locuri unde se poate plati cu aceste carduri sunt foarte limitate. Visa (PayWave) si MasterCard (PayPass) ofera carduri cu tehnologia contactless emise de mai multe banci romanesti, insa cele mai populare carduri sunt cele emise de BCR si BRD in Bucuresti, unde se poate plati usor in mijloacele de transport RATB si pentru accesul la metrou.

Tocmai pe micro-platile pentru servicii precum transportul in comun se bazeaza cei de la Visa si MasterCard, dorind sa implementeze un model de comportament in randul utilizatorilor. Usurinta de folosire in aceste cazuri si mai ales promotiile reprezinta “pretextul”, argumentele care ii determina pe clienti sa detina astfel de carduri si sa le foloseasca. Visa si MasterCard au nevoie sa creeze o rutina, asa cum s-au chinuit (si inca o mai fac) pentru platile cu cardul la POS-uri si pentru platile pe internet.

mastercard cora paypassLoviti de atatea ori de falimente bancare, inselaciuni si alte diversiuni la scara mare, romanii (ca majoritate) sunt destul de sceptici atunci cand vine vorba de inovatii tehnologice care se refera la pastrarea si folosirea banilor proprii. Dar, daca apar promotii, riscurile (in general foarte exagerate) sunt brusc eliminate din perceptia utilizatorilor, care devin receptivi si docili, numai sa beneficieze de promotia promisa.

Visa si MasterCard “profita” de acest comportament atunci cand promoveaza platile cu cardul, “pacalindu-i” pe clienti sa se obisnuiasca sa treaca mai rar pe la ATM. Strategia are succes, numarul platilor cu cardul – atat la POS, cat si online – creste accelerat in Romania, in ultimii ani. Visa chiar se apropie de momentul in care una din doua tranzactii cu cardul va fi facuta la comercianti.

In Romania, probabil MasterCard a fost cel mai activ sustinator al platilor cu cardul, mai intai la POS, apoi online si mai nou contactless. Fata de strategia Visa cu multe concursuri gen tragere la sorti, MasterCard a avut o abordare mai la obiect, mai placuta romanilor: avantaje garantate, clare, la platile cu cardul. In cazul promotiilor in magazine, MasterCard oferea premii multe, chiar la iesirea din hipermarket (pe baza de lozuri – strategie folosita recent si deVisa, in parteneriat cu Kaufland).

Master A4 E-commerceIn ultimii ani, MasterCard si Maestro au adus mult timp reduceri garantate la platile online pentru bilete de tren CFR, pentru facturile de telefonie mobila (Vodafone, Orange, Cosmote) platite online, pentru alte servicii de telefonie, internet, tv (UPC) si pentru ofertele cumparate pe diverse site-uri de reduceri colective. Toate acestea au ajutat mai mult platile online decat au facut-o campaniile publicitare. Practic, in loc sa investeasca in publicitate clasica, MasterCard “a impartit banii” cu utilizatorii de carduri 🙂

Decat sa-i spui unei persoane “Plateste online pentru ca e bine”, mai eficient este sa-i oferi niste argumente pragmatice care sa o determine sa faca acest pas. Mai departe, rutina odata realizata, persoanele respective observa ca platile online “nu musca” si descopera online o lume noua, despre care credeau ca este dubioasa si frauduloasa, dar care este foarte normala, atat timp cat stii sa te protejezi. Riscuri exista oriunde, nu inseamna ca nu mai facem acele lucruri, doar ca le facem intr-un anumit fel, pentru a nu fi expusi (nu plecam de la ATM cu teancul de bani in mana, de exemplu). MaterCard si-a dorit RUTINA pentru consumatori, pe principiul “azi un ou, maine un bou”: azi au facut micro-plati la promotie, maine vor gasi un laptop online si-l vor plati cu cardul (sau niste haine ori un parfum ori carti etc).

visa paywaveMai nou, MasterCard promoveaza platile contactless, cu aceeasi strategie. Promotiile desfasurate alaturi de Metrorex si Tursib, pentru accesul la metrou in Bucuresti, respectiv pentru transportul cu autobuzele in Sibiu, au cel mai mare succes. Fiind activitati zilnice necesare, utilizatorii “se supun” si raspund promotiei, urmand sa se obisnuiasca si sa foloseasca aceste carduri si in alte parti, acolo unde vor avea ocazia. In noiembrie – decembrie, MasterCard si Mestro au promovat platile contactless si in Cora, oferind ciocolata sau cafea la orice plata de acest gen. La fel, au mai facut-o in Sensiblu si in Inmedio & Relay. Fiind vorba de micro-plati, uneori valoarea cadoului depasea valoarea cumparaturii, iar aceste cadouri erau oferite garantat.

card-visa-inspireIn prezent, carduri contactless MasterCard / Mestro (MasterCard PayPass si Maestro PayPass) sunt emise de urmatoarele institutii bancare / nebancare din Romania: BCR, BRD, ING, Credit Europe Bank, Raiffeisen Bank si Cetelem. Exista de asemenea carduri Visa contacless emise de cateva bani, printre care cea mai activa in 2013 a fost Intesa SanPaolo Bank, prin cardul Visa Inspire (practic singura banca care ofera contactless in produsul sau de baza si nu ca o optiune).

2 Comments

  1. Minimi

    Stii cumva de ce cardurile Visa PayWave de la BCR nu functioneaza la metrou, cora, mega? În alte pârți îl pot folosi – inmedio, oriunde în Londra când am vizitat.

    Schimba, te rog, setările blogului. În ce an a fost scris acest articol?

  2. razvaniancu

    Cred ca nu toti comerciantii care accepta MasterCard paypass accepta si Visa paywave. Din ce am vazut, MasterCard pare sa se fi miscat mult mai bine. Eu am platit cu paypass la Carrefour si Cora de exemplu, am inteles ca si la Auchan si Mega e ok.

    MasterCard are o pozitie mult mai buna in Romania, Visa este cam in urma se pare…

    Ai dreptate, nu se afiseaza anul, se va schimba in curand. Articolul este din 2014, deci are 2 ani.

Comments are closed