Exista onestitate in reclame? Asa cum fiecare isi lauda copilul, tot asa si companiile, in reclame, isi exagereaza virtutile si isi lustruiesc atribute altfel nu chiar stralucitoare. Dar onestitatea trebuie sa existe, caci de la a exagera usor pana la a promite ceva fals, este cale lunga. Ajungem la reclama mincinoasa, deci inselatorie. Iar asta nu este tocmai rar…
Este o moda printre firmele de catering care livreaza mancare la domiciliu sau la birou, in Constanta, sa aiba in meniuri sintagma de “pizza gratis” De cand liderul de piata a dat startul la aceasta promotie, toti concurentii, mai ales cei noi, nu isi permit sa supravietuiasca fara a promite de asemenea “pizza gratis”. In Constanta sunt zeci de firme ce livreaza pizza, multe apar si dispar la fiecare cateva luni. Piata este extrem de concurentiala pe acest segment al mancarii de tip take away si livrare, astfel incat supravietuirea este dificila. Unii ofera o pizza gratis la 3 pizza comandate (3+1 gratis), ei sunt cei onesti. Platesti o pizza, primesti o pizza. Platesti 2 pizza, primesti 2 pizza. Platesti 3 pizza, primesti 3 pizza plus una bonus. Perfect legitim pentru o promotie.
In schimb, cei care ofera pizza 1 + 1 gratis fac un marketing inselator: costui unei pizza include, evident, deja cele 2 pizza. Astfel, in cele mai multe cazuri, costul unei pizza din aceste locuri este nu cu mult mai mic decat 2 pizza din alte locuri unde nu primesti nimic gratuit. Mai exact, o pizza de la 1 + 1 gratis cu livrare la domiciliu costa in jur de 25 de lei, in timp ce la 12 – 15 lei poti comanda pizza de la cei care nu iti ofera bonus decat atunci cand comanzi macar 3 pizza.
Partea cea mai amuzanta este ca unii jucatori nou aparuti au mers si mai departe cu promotia 1 + 1 gratis, aratand in mod direct ca practica o falsa promotie: in oferta lor, au pizza 1 + 1 gratis la un pret (sa zicem 25 de lei) si separat ofera si pizza fara pizza gratis, la alt pret mai mic, sa zicem 15 lei 🙂 Pai ori este gratis, ori doar este un pachet promotional la un pret mai avantajos? Evident, a doua varianta este raspunsul castigator.