Eram undeva prin scoala generala, pe la inceputurile internetului. Ma uitam la posturi TV germane special pentru a vedea reclame (mereu am fost fascinat de publicitate) si observasem ca aproape toate afisau si site-ul web al companiei (adica reclama la iaurt, link spre muller.de de exemplu, reclama la masina, link spre bmw.de si tot asa). Notam riguros toate aceste adrese pe niste foi, avand impresia ca imi vor folosi sa am ce pagini web sa vizitez pe internet 🙂 Adevarul este ca internetul romanesc era extrem de sarac si gaseai site-uri doar prin directoare web.
Mi se parea interesant faptul ca la televiziunea din Germania mai toate reclamele afisau vizibil si cate o adresa web (deci invitatie pe net, pe site-ul companiei), in timp ce in Romania nu cred ca facea nimeni asa ceva. Incercasem eu sa intuiesc unele adrese si sa intru cu “.ro” pe site-urile posibile ale diverselor companii, dar cele mai multe nu existau (inca).
Peste niste ani, companiile si-au lansat si site-uri web pentru Romania. Marile branduri de retail au devenit prezente pe internetul romanesc, insa au ramas la stadiul de “carti de vizita”, site-uri de prezentare cu lista magazinelor si eventual ceva cataloage cu produse. Abia destul de recent (unele branduri chiar vara aceasta) s-au lansat si magazine online in jurul marcilor respective. In cazul brandurilor internationale, e-commerce exista deja pentru alte tari mai dezvoltate si a venit cu greu si randul tarii noastre. Mai agere au fost brandurile romanesti, magazine care au simtit nevoia de a exploata mai devreme acest canal de vanzari ieftin, accesibil pentru orice retailer. Unii au fost vizionari, altii au fost luati de val, atrasi de trend si de concurenta.
Magazinele de fashion sunt astazi prezente in mare parte in comertul electronic romanesc. Poti intra pe net sa faci shopping de sandale cu toc sau genti de dama. Esti barbat, ai la dispozitie camasi, pantofi, costume, cravate… incaltaminte, accesorii si haine pentru barbati in general. Partea cea mai interesanta este ca acum magazinele fizice sunt cele care promoveaza magazinele online: te plimbi prin mall si vezi in magazine reclame si invitatii spre magazinele online ale respectivelor branduri! Adica, exact situatia inversa fata de acum niste ani.